Supervision
I en travl, sjov og spændende hverdag. Er tempoet ofte lidt højt, stor forhåbning om at I lykkes med opgaverne til kundernes tilfredshed, teamets og virksomhedens succes.
For at kunne levere på dette plan er det vigtigt at sætte tid af til refleksion. Tid til at evaluere om indsatsen matchede målet. Kommunikationen passede til situationen osv.
Ønsker du at en medarbejdergruppe skal funger så optimalt, vil supervision være oplagt.
Målet vil være at få både det faglige og sociale samarbejde til at vokse.
Hos et effektivt team er en meget stor forskel hvordan udfordringer og konflikter håndteres. I forhold til et dysfunktionelt team. Overvej følgende.:
På hvilket hospital vil du helst være indlagt:
- Der hvor de har flest fejl registreret?
- Der hvor de har færrest fejl registreret?
En ledergruppe kan også have stor glæde af at få supervision. Målet er, at få alle personlige og gruppemæssige styrker og svagheder frem. Evt. bearbejdet, så ledelsen kan træffe de rigtige beslutninger, som de hver især personligt kan stå helt inde for. På den måde er alle involverede en del af processen, kan stå ved beslutningen og commitment til at føre den ud i livet.
Konsulenthusets Supervision faciliterer denne refleksion. Det bidrager til at styrke og opbygge en organisation. Der dels bidrager med synligheden af men også evnen til at tænke selvstændigt og deraf skabe indsigt og omstillingsparathed. Deraf en udvikling til at reagerer hurtigt på pludseligt opståede behov fra interessenter, kunder og medarbejdere.
Supervisionen styrker medarbejderne i at reflektere over deres handlinger i relation til den kontekst, de indgår I. Hvilket fremmer organisationen ansvarlige og beslutningsdygtige medarbejder, der handler i overensstemmelse med organisationens værdier og mål. Evaluering og refleksion skaber opmærksom på, hvad der virker og deraf mulighed for konkrete aftaler eller personligt fokus der vil fordre effektivitet og trivsel.
Konsekvens ved manglende refleksion.:
- Organisationen gentager fejl, fordi der ikke er plads til at evaluere
- Medarbejderne reagerer langsomt og ser ikke udfordringerne, før de står midt i dem, det reducerer effektiviteten og kan resultere i pres og stress
- Kundernes specielle behov imødekommes ikke, fordi ønskerne falder uden for rammen af ”det vante”
- Uddanner organisationen reflekterende medarbejdere, medfører det:
- Prioritering af supervision, skaber bedre resultater, fordi evalueringer og refleksion minimerer fejl og giver løbende procesforbedringer. Deraf vil medarbejderne optræde mere autentisk og nærværende. Ligesom medarbejderne vil have bedre betingelser for at agere proaktive og handlekraftige grundet supervisionsprocessen der fremmer evner og muligheden for at velovervejede valg.
Effekten kan blandt andet ses og opleves hos kunderne😊 med oplevelse af større grad af optimale løsninger.
Supervisionen øger medarbejdernes bevidsthed om, at deres valg har konsekvenser, og lærer dem at dele opgaver og belastning med sine kollegaer – og have det godt med det. Dermed en styrkelse hos den enkelte medarbejderne tager hensigtsmæssige valg hurtigere. Ligesom medarbejderen ved, hvornår der er behov for forandringer.
Supervisionen vil på den måde øge organisationens rentabilitet. Ligesom det vil give et indtryk af en effektiv og professionel organisation, der vil fremme tryghed, troværdighed og styrke relationen.
Konkret tilgang.:
- Supervisionen kan gennemføres som f.eks.:
- Individuelt ”traning on the job”
- Gruppe supervision med op til 20 deltagere
- Konkrete værktøjer
DISK profilen, Bevidsthedsmodellen, Feedbackmodellen, Kommunikationsprocessen, Johari vinduet, Stresstrappen, Belastningsgrafen, Stresstest, Meditation, Forskellen mellem pres og stress, Beslutningsværktøjet, Empati versus sympati, Krisens 4 faser, Psykologien i værdsættende kollegasparring, Samtalens værktøjskasse.
Nøgleord
Selvindsigt, erkendelse, forandringsparat, øget reaktionsevne, fejlminimering, nærvær, handlekraft, proaktivitet, velovervejede valg, rentabel, fremdrift, produktivitet, attraktivitet