Undervisning
Undervisningen er altid tilpasset kunden og det fokus der er aftalt inden. F.eks. hvis virksomheden er fusioneret med anden virksomhed. Her kunne der være fokus på tydeliggørelse og commitment til virksomhedens kultur. Konsulenthuset bistår ofte ledergruppen med f.eks. at tydeliggøre den kultur virksomheden ønsker, sådan kulturen bliver konkret og med et fokus på hvordan den ønskede kultur kan ses i hverdagen.
Undervisningsforløbet vil følge Før – Nu – Efter struktur.:
Før: Virksomheden/organisationen forberedelse. Herunder.:
- hensigten og målet med undervisning.
- Klarhed om hvordan ledelsen og/eller en styregruppe kan støtte processen om at omsætte undervisning til succes i praksis.
Forberedelsen til undervisningsforløbet, har til hensigt at medarbejdere føler sig motiverede og forberedte. Herunder et fokus er på at skabe synlige adfærdsændringer i virksomheden, i overensstemmelse med de ønsker virksomheden har, både nu og i fremtiden.
Nu: Konsulenthuset skræddersyr undervisning. Med fokus på den overordnede målbeskrivelse – det ønskede udbytte.
Efter: Efter evalueres undervisningen. Herunder kvaliteten af måludbytte og hvordan det ses i praksis. Ligesom der aftales hvad næste step kunne være.
Det betyder, at undervisningsmaterialet, er sekundær i forhold til motivation og implementering.
I praksis betyder det, at der læggers særlig vægt på at motivere og forberede medarbejdere før forløbet samt følge op undervejs og efter forløbet. Det giver størst mulig værdi af jeres forløb og sikrer en stabil implementering.
Som en del af forberedelsen, bistår konsulenthuset gerne med at definere en klar hensigt med undervisningen. Det er hensigtsmæssige at dette fokus, matcher virksomhedens organisationsstrategi. Herunder:
- Hvorfor forløbet styrker jeres organisation
- Hvordan udbyttet fra undervisning, bliver til praksis anvendelse.
- Dette forarbejde bidrager i hverdagen når f.eks. en leder stilles spørgsmål, vil det nemmere at kommunikere klart og tydeligt budskab til medarbejdere og deraf skabe en fælles retning. Hvilket øger organisationens succesoplevelser i fremtiden.
DISK - din fortrukne adfærd & effektivt samspil
Bliv bekendt med den adfærd du naturligt fortrækker. Hvad adfærden bidrager med af styrker såvel som hvilke sider af din adfærd du med fordel kan være mere bevidst om i f.eks. samarbejdet og kommunikationen med andre.
VITALISERING - afklaring i grundlæggende behov for trivsel
Det vi gør, gør vi af en grund – men hvilken?
Afklaring hvilke faktorer der spiller ind på din trivsel. Menneskets fire psykologiske grundbehov og viser, hvilke former for relationer og miljøer, der giver psykologisk ilt til disse og dermed vitaliserer og understøtter udvikling.
PSYKOLOGISK TRYGHED - stærk fundament til det effektive hold
Psykologisk tryghed er vigtigt af flere grunde: Det fremmer læring: Når medarbejderne føler sig trygge og frie til at dele deres ideer og stille spørgsmål, kan de lære af hinanden og af deres fejl, hvilket kan forbedre deres arbejde og øge deres produktivitet.
”i virksomheder med høj psykologisk tryghed præsterer medarbejderne 5 gange bedre end i virksomheder med lav psykologisk tryghed.” Psykolog og forsker Maja Loua Hoslebo
JOHARI´S VINDUE - indsigt i egen rolle og hvordan den opleves af andre
Et redskab til at øge bevidstheden og forståelsen af sig selv og andre. Ved brug af vinduet kan man forbedre samarbejde og kommunikation, fordi metoden tydeliggør ens begrænsede viden om den anden og giver mulighed for at lære den anden bedre at kende.
DE 5 DYSFUNKTIONER - udvikling af effektive teams
Afdækker og omhandler de fem mest almindelige dysfunktionelle træk og samarbejdsdefekter: Fravær af tillid, konfliktskyhed, manglende commitment, ikke at holde hinanden ansvarlige og uopmærksomhed på resultater.
SITUATIONSBESTEMT LEDELSE - tilpas din ledelse og ram rigtig
Situationsbestemt ledelse er en ledelsesform, som baserer sig på princippet om, at der ikke findes en “rigtig” måde at lede på, men at det er situationen, der afgør, hvad der er rigtigt. Situationsbestemt ledelse handler altså om at hver medarbejder har individuelle behov i forskellige situationer.
FORMING, STORMING, NORMING og PERFORMING - hvor er teamets i sin udviklingsproces
Med modellen Forming, Storming, Norming og Performing får du hjælp til, hvordan du leder og udvikler dine teams, så de bliver bæredygtige. Du lærer, hvordan du skaber High Performance Teams, hvor produktiviteten er i top, og der er fokus på kerneopgaven.
IKKE VOLDELIG KOMMUNIKATION OG GIRAFSPROG - effektfuld kommunikation
Ikke voldelig Kommunikation er en metode, der hjælper dine medarbejdere med at kommunikere mere helhjertet med hinanden.
Metoden minimerer konflikter på arbejdspladsen og løser konflikter på en ordentlig og hensynsfuld måde.
MENTALISERING - sind på sinde
Mentalisering handler om at kunne forstå egne og andres mentale tilstande. Det indebærer, at du er i stand til at reflektere over hvilke tanker, følelser, mål og behov, der ligger til grund for en bestemt adfærd. At have den anden på sinde.
ERFA - del din viden
Organisationen besidder enormt meget viden og erfaring. Men kommer den til gavn?
Det kan oplevers at der råbes i munden på hinanden for at dele. Ligesom det kan opleves at medarbejderne holder viden for sig selv. Resultatet er det samme = viden går tabt.
Modulet bistår med indsigt af gevinsten for virksomheden, medarbejderne og ikke mindst kunderne. Ved at dele erfaringer og viden med hinanden. Herunder bidrager modulet med konkrete værktøjer og metoder til praksisnær deling af viden med hinanden – i hverdagen.
Aktivitet vs Effektivitet - vind tid og skab overblik i din hverdag
”Der er aldrig tid til at gøre det rigtige – men altid tid til at lave det om” Det er et eksempel på prioritering du som leder kan gøre dig. Modulet udfordrer din tænkning og bistår med konkrete metoder til at effektivitet, vinde tid der alt i alt vil bidrage med overblik og overskud i hverdagen.
Kulturen - Integrer virksomhedens kultur og værdier
Som leder vil der naturligt være øjne på dig i din gøren og laden. Som leder vil du være anselig kulturbære i organisationen – men hvilken og hvordan ønsker organisationen andre skal opleve dig og virksomhedens kultur. Denne bevidsthed og afklaring, bistår modulet kulturbære med
Team - kommuniker klart og effektivt
Vi kan ikke – ikke kommunikere. Vi er sociale væsner, uanset om vi vil det eller ej, kommunikere vi og påvirker dermed hinanden. Kommunikatøren bidrager med forståelse af at vi er forskellige og konkret med hvordan vi kan tilpasse vores kommunikation, sådan det budskab vi ønsker at sende. Faktisk også er det modtager oplever. Et godt udgangspunkt for samarbejde, effektivitet og mindskelse af misforståelser.
Anerkendende evaluering - afstem forventning og ønskede mål
At blive afklaret med hinanden er et godt udgangspunkt for samspil og effektivitet. Anerkendende evaluering er et godt, enkelt og effektivt værktøj. Kursister er ofte overrasket over udbyttet og det behageligt værktøj, bidrager med at opnå fælles følgeskab.
Leder med vilje - stå stærkt, kommuniker klart og skab et ”VI”
Konsulenthuset lederforløb henvender sig til dig som ønsker at stå stærkt og afklaret i din rolle som leder. Du kan være ny leder og ønsker et godt afsæt til din fremtid som leder. Forløbet henvender sig også til den erfarne leder, der ønsker spejling, modspil og refleksion til sit ledervirke for deraf at øge sin relevans som leder.
Varigheden for et komplet forløb er ofte 1 års tid. Forløbet veksler mellem kursusdage med konkrete relevante opgaver. Dagen afsluttes med klarhed på dit arbejdspunkt herfra. Hvilket du vil på sparring på i den praksisnære supervisn som ligeledes er en del af forløbet.
Blooms Indlæringsniveauer
Udover at kende stoffet og kunne bruge det, tilstræbes et niveau hvor medarbejderne beherske stoffet. Sådan de kan give det videre, lære fra sig til kolleger, elever mv.
Det giver grobund for en stærk organisationskultur, hvor også nytilkomne medarbejdere bliver integreret i udviklingen.
Hvorfor Blooms Indlæringsniveauer?
Blooms Indlæringsniveauer, er en læringsmodel, der gennem forskellige niveauer hjælper med at mestre læring. Mange kurser og læringsforløb stopper ved det første niveau: kende-niveauet. Her kender du stoffet, forstår det og er i stand til at gengive og forklare det.
Undervisningen tilstræber at højne indlæringen til et højere niveau. Et niveau, der fordrer optimalt udbytte af undervisningen og kan omsætte det i dagligdagen. Niveauet er kunne-niveauet. Hvor medarbejderne føler sig rustet til at anvende det lærte, og integrere det i organisationen.
Ultimativt er ønsket for undervisningen, at de behersker den nye viden. At viden er omsat og derved indarbejde i praksis – i dagligdagen. Herunder være i stand til at lære fra sig. Til glæde og on-boardning for nye kolleger. Herunder at blive en del af de positive forandringer, der var hensigten med undervisningen.